Semalam telah diadakan perlawanan bola jaring antara Blok J dan Blok C. Blok J diwakili oleh Along, Diyana, Gee-a, Cu-a, Iman, Wani dan Nad. Penyokong kami terdiri daripada Siti, ..., ... ,... (Sedih..huhu.) Oleh kerana penyokongnya seorang, maka kami juga menghadiahkan satu jaringan buat blok J. =)

Blok C pula disokong oleh ramai ahli blok, mereka berjaya menjaringkan 9 gol hasil gabungan mantap Hana dan Zimah. Tahniah diucapkan.


PENGADIL

Dalam apa-apa perlawanan pun, pastilah ada pengadil yang mengadili. Pengadil perlawanan semalam telah menjalankan tugas dengan baik. Walaupun ada juga rasa ketidakpuasan hati, tetapi, itu semua adalah atribusi untuk menyeimbangkan kekalahan yang dirasai.

Begitu juga dengan hakim di mahkamah, peguam yang mengadili, siapa yang benar, siapa yang salah. Kadangkala, orang yang bersalah memenangi kes dek kerana kepandaian peguam memutarbelit fakta, menyembunyikan data. Boleh jadi juga yang benar dipersalahkan, kerana menegakkan yang hak, memberitahu yang benar, oleh kerana pihak yang berkuasa ingin menyembunyikan kebenaran.

Sejak dulu lagi kes seperti ini berlaku, sejak zaman Nabi Yusuf lagi. Bukankah sudah terang-terangan dan nyata? Siap difirmankan oleh Allah, bukan kisah rekaan semata-mata..


PERASAAN

Tipulah jika dikatakan tiada sebarang perasaan apabila menghadapi kekalahan. Saya akui, sememangnya diri ini berasa sedih amat atas kekalahan dalam perlawanan semalam. Emosi juga agak tidak stabil seketika. Alhamdulillah, perasaan sedih dan ketidakstabilan emosi itu berakhir selepas beberapa ketika, dengan tawa dan ceria kembali menghiasi wajah.


MATA MANUSIA vs PANDANGAN ALLAH

Semasa melayan emosi yang tidak stabil seketika itu, tiba-tiba tercetus di minda..

'Kesalahan yang dilakukan dalam gelanggang tadi, ada yang tidak dilihat oleh pengadil, tetapi, apakah kesalahan-kesalahan yang kita lakukan itu, tidak terlihat oleh pandangan Tuhan?'

Hmm,.. kita mungkin mampu melindungi kesalahan kita dari pandangan mata manusia yang terbatas.

- berpandangan jelek
- mengumpat
- mengata
- berkecil hati
- tidak solat
- berdating
- berpegangan tangan dengan pakwe/makwe
- dan lain-lain lagi


Tetapi mampukah kita menutupi kesalahan-kesalahan tersebut dari pandangan Allah? Yang Maha Melihat, Yang Maha Mengetahui?


PELAJAR DAN AYAM

Saya teringat satu kisah tentang tiga orang murid dan tiga ekor ayam yang saya dengar dari Radio Kedah. Tempatnya di sebuah sekolah pondok.

Tok Guru :
Setiap daripada kamu akan diberikan seekor ayam dan pisau. Sembelihlah ayam tersebut di mana-mana sahaja dengan syarat tiada yang melihat kamu.

Maka setiap mereka mencari-cari tempat yang tersembunyi untuk menyembelih ayam yang diberikan. Setelah masa yang diberikan berlalu, tok guru memanggil semula anak-anak muridnya.

Tok Guru :
Mat (murid 1) di mana kamu sembelih ayam tadi?

Mat : Di bawah pondok tok.

Tok Guru :
Ali (murid 2) di mana kamu sembelih ayam?

Ali : Di belakang pondok tok.

Tok Guru :
Abu (murid 3).. (memandang tajam kepada Abu)
Kenapa kamu tak sembelih ayam tu?

Abu : Saya dah pergi ke bawah pondok, tiada orang di sekeliling, tetapi, saya masih tidak boleh menyembelih ayam ni. Saya merasakan seperti ada yang melihat. Saya juga ke belakang pondok, tetapi, masih juga saya rasakan, Allah melihat saya. Tiada mana-mana tempat yang saya pergi yang tidak dapat dilihat oleh Allah. Saya tidak dapat memenuhi syarat, jadi saya
tidak menyembelih ayam ini.

(Saya terjumpa cerita yang lebih kurang sama di sini.)


ALLAH MAHA MELIHAT

"Sesungguhnya Allah Maha Melihat apa-apa yang kamu kerjakan."

(Surah Al-Baqarah : ayat 110)
1 Response
  1. ehsanhalim Says:

    salam.memang seronok bila sentiasa rasa diri bertuhan.

    masa main, makan, tidur, belajar, meeting...semuanya.


Catat Ulasan