HELO… Assalamu’alaikum…

Assalamu’alaikumwarahmatullahiwabarakatuh… Pernah dengar dua patah perkataan yang menjadi tajuk kali ini? Oh,. Kalau tak pernah dengar, mungkin pernah menyebutnya sendiri bukan? =)

Erm,.. Sudah lama perkara ini bermain-main di fikiran. Dulu ada juga saya menerima mesej yang berbunyi:

Seringkali ungkapan helo dan hai mendahului Assalamu'alaikum..
Mujurlah mendahului Alhamdulillah,.
Fuyyo mendahului Subhanallah..
dan beberapa ayat lagi yang sudah tidak saya ingat..


Hmm.. Semenjak kecil lagi sebenarnya kita sudah dibiasakan dengan perkataan-perkataan ini. Bukannya mak, abah, cikgu dan ustazah tak ajar cakap Assalamu’alaikum.. Tapi semacam sudah terbiasa di lidah.Setiap kali angkat telefon je, mesti nak cakap Helo dulu, baru Assalamu'alaikum..


Salahkah??

Apahal pulak tiba-tiba Along ni nak cakap pasal ni? Salah ke kalau cakap Helo dulu, pastu baru cakap salam, bagi salam jugak... Hmm.. Salahkah?


Diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA bahwa Rasulullah SAW bersabda: "Kamu tidak dapat memasuki syurga kecuali bila kamu beriman. Imanmu belumlah lengkap sehingga kamu berkasih-sayang satu sama lain. Maukah kuberitahukan kepadamu sesuatu yang jika kamu kerjakan, kamu akan menanamkan dan memperkuat kasih-sayang diantara kamu sekalian? Tebarkanlah ucapan salam satu sama lain, baik kepada yang kamu kenal maupun yang belum kamu kenal." (Muslim)


Jadi, apa kata kita cuba menukar kebiasaan sejak azali ini. Setiap kali ada orang yang menelefon, atau kita menelefon orang, cuba kita lazimkan ucapan SALAM sebelum mengucapkan helo.. Ye, berebut-rebut dapatkan pahala sunat.. Bagaimana? Ada berani??

PS:: Entri ini agak pendek. Masa mencemburui.. Baca lanjut mengenai salam di link ini..
1 Response
  1. Assalamualaikum...
    Semoga hari ini lebih baik daripada semalam :)


Catat Ulasan