Adik A : Best wei, aku tak pernah makan orang suap.

Adik B : Ha'ah, best. Anak sedara aku pun aku tak pernah suap. Hari ni aku suap ko.

Adik C : Best macam ni nak pi buka posa hari-hari la kat surau.

Saya menelinga perbualan antara adik-adik junior. Mereka adalah junior-junior yang baru sahaja mendaftar di Institut Pentarbiahan Guru Kampus Ipoh pada bulan Julai yang lalu.

Alhamdulillah, untuk sambutan Ihya' Ramadhan pada tahun ini, Pusat Islam Al-Hidayah sekali lagi membuat pembaharuan dengan menghidupkan salah satu sunnah makan cara Rasulullah iaitu dengan cara makan secara berjemaah guna talam sebagai ganti pinggan. Perbualan di atas antara respon yang saya dengar, Alhamdulillah.

Makan dalam talam ini, bukan sekadar untuk 'save' tenaga tak perlu basuh pinggan banyak-banyak, atau seronok-seronok main rebut-rebut lauk, tetapi ada banyak kelebihan-kelebihannya. Antaranya:

1) SUNNAH RASULULLAH

Rasulullah saw pernah bersabda:

“Barang siapa yang mengikuti sunnahku, bererti dia cinta kepadaku. Dan barang siapa yang cinta kepada ku, maka akan masuk syurga bersamaku.”


2) MENGERATKAN UKHUWWAH

Makan secara berjemaah, akan mengurangkan sikap individualistik. Kita rela berkongsi nasi, lauk-pauk. Tengok kawan agak-agak dah nak habis lauk, kita cubit lauk kita, bagi sikit pada rakan.

Selain itu, sambil-sambil makan, boleh berkenalan dengan adik-adik junior. Junior janganlah segan berkongsi makan dengan kakak senior. Kakak senior pula rajin-rajinlah menyapa adik-adik yang masih malu-malu ini.


3) TAK MEMBAZIR

Sesetengah orang tak boleh makan banyak, setengah orang kena makan banyak untuk dapatkan tenaga. Yang makan banyak boleh ambil nasi yang tak makan banyak, maka tak terjadilah pembaziran.


Sepanjang lebih kurang tiga hari memulakan budaya makan dalam talam ini, saya dapati ada juga sedikit kekurangan dari segi teknikalnya iaitu ada banyak lebihan yang ditinggalkan, tidak habis dimakan oleh lima orang yang berkongsi dalam satu talam. Masalah ini hanya masalah mudah dan boleh diatasi. Antara cadangan saya:

1. Lebihkan bilangan orang untuk satu talam. Agak-agak tak muat, duduk makan cara Rasulullah iaitu dengan cara duduk tahiyat awal tapi lutut kanan dinaikkan. Posisi duduknya ialah peha/lutut kanan dinaikkan manakala kita duduk pada bahagian kaki kiri. Macam dalam gambar ni.
2. Kurangkan nasi dalam talam, sediakan nasi untuk tambah. Dengan cara ini, nasi akan habis, dan nasi yang lebih boleh dibungkus untuk bawa balik, buat sahur.

Setelah lama mengimpikan, akhirnya dapat juga dilaksanakan di bumi Ulu Kinta ini. Dulu, semasa di Maktab Perguruan Islam, sudah jadi budaya untuk makan dalam talam secara berjemaah.

(gambar kenangan semasa Lawatan Penanda Aras I ke IPG Zon Tengah tahun 2007.
Lokasi: Masjid As-Syafi'e, IPG Kampus Islam, Bangi)


Justeru, Along ingin mengucapkan syabas kepada Lujnah Makanan kerana telah berjaya memperkenalkan budaya makan dalam talam ini. Walaupun masih ada yang tidak biasa makan dalam talam, makan bersuap-suap, semoga usaha yang berterusan akan menjadikan kita biasa dengan perkongsian ini dan berterusan juga menghidupkan sunnah Rasulullah ini... (^_~)
2 Responses
  1. iluvgreenish Says:

    salam along...hmmm..rindu...nak suap jugak...


  2. along Says:

    Salam,.. Farahin.. Rindu nt jugak,.. Meh la makan2 kat sini, sebelum fly,.. Hari ni kelas Along masak nasik minyak,.. =)


Post a Comment